Az 5 leggyakoribb hiba a stratégiaalkotásban, és hogyan kerüld el őket

2024.10.27.


Az év vége felé közeledve minden vezető arra törekszik, hogy a következő év stratégiája tökéletes legyen. De vajon tényleg így lesz? A statisztikák szerint a stratégiai kezdeményezések 70%-a kudarcot vall – gyakran olyan hibák miatt, amelyek elkerülhetők lennének. 

Ismerős? Nézzük meg együtt, mi az 5 leggyakoribb hiba, amit érdemes elkerülni!


1. Túl sok cél kitűzése – A fókusz hiánya

FókusztartásKevesebb, de fontosabb célok – itt a siker titka!

Néha úgy érezheted, hogy mindent egyszerre kell megcsinálni. De ha túl sok célt tűzöl ki, a fókusz elvész, és semmi sem fog igazán jól sikerülni. A Harvard Business Review szerint azok a cégek, amelyek 80%-os sikerrel teljesítik a céljaikat, mindössze 3-5 kulcsfontosságú feladatra koncentrálnak. Gondolj arra, mi az a néhány igazán fontos dolog, amit meg akarsz valósítani!


2. Piaci trendek figyelmen kívül hagyása

Légy naprakész, hogy előrébb járj a versenytársaknál!

Sok vezető elfelejti, hogy a külső tényezők, mint a piaci trendek, új technológiák vagy a versenytársak lépései, óriási hatással vannak a stratégiára. Te is hajlamos vagy csak a belső dolgokra koncentrálni? McKinsey kutatásai szerint a vezetőknek mindössze 30%-a figyeli rendszeresen a környezet változásait. Érdemes gyakrabban körülnézni, mi zajlik a szomszédban.


3. A stratégia nincs összhangban a cég jövőképével

CélkitűzésGyőződj meg róla, hogy a stratégiád a cég jövőjét szolgálja!

Ha a stratégiád nem illeszkedik a vállalat hosszú távú céljaihoz, az irány elvész. Ismerős érzés? Gartner szerint a cégek 50%-a küzd ezzel a problémával. Ez a terv valóban segít minket abban, hogy elérjük a nagy képet, amit a cég jövőjéről elképzeltünk?

4. A kockázatok alábecsülése

Ne hagyd, hogy a váratlan események keresztülhúzzák a terveidet!

Sokan alábecsülik a lehetséges kockázatokat – pedig egy váratlan gazdasági változás vagy egy technológiai kihívás, de akár egy betegség könnyen keresztülhúzhatja a terveidet. A Deloitte kutatásai alapján a vezetők 60%-a nem számol a kockázatokkal a tervezés során. Gondolkodj előre, és legyen egy B-terved minden eshetőségre!


5. Nem megfelelő kommunikáció

Tisztázd, hogy mindenki érti-e a stratégiát és a szerepét!

Gondoltad volna, hogy a munkavállalók 90%-a nem érti, mi is valójában a cég stratégiája? Ha nem kommunikálod világosan, mit szeretnél elérni és hogyan, az emberek elvesznek a részletekben. Ne hagyd, hogy a kommunikáció hiánya legyen a bukás oka! Mindenki tudja, hogy mi az ő szerepe a nagy egészben?


További érdekességek:

Ha szeretnél még többet megtudni arról, hogyan lehet a stratégiád sikeres, nézd meg ezeket az inspiráló cikkeket:

Egy jól fókuszált, kommunikált és agilis stratégia a siker kulcsa. Ne hagyd, hogy ezek az apró hibák megakadályozzanak a nagy célok elérésében!


„A stratégia az, amikor nemet mondasz a jó lehetőségek nagy részére, hogy a legjobbakat követhesd.” – Steve Jobs


Kovács E. Zsófia

Üzleti pszichológus


További cikkek olvashatók itt.

Stratégiai tervezés