Feketén fehéren, avagy a belső kommunikáció szürke árnyalatai

2024.04.19.

 

Az egyik kedvenc idézetem szerint a kommunikáció egyetlen igazi problémája az illúzió, hogy megtörtént (G. B. Shaw). Néhány nappal ezelőtt egy magánbeszélgetés során merült fel ismét ez a velős gondolat bennem, amikor egy barátom azt ecsetelte, hogy egy nemzetközi szervezet diagnózisát végezve a legnagyobb felismerés abban volt, hogy bár mindenki azt gondolja, hogy megfelelő a kommunikációs szint a szervezetben, valójában a strukturált kommunikáció, az ebből adódó információhiány és a megértés szürke zónái okozzák a fennálló probléma legnagyobb részét.

 

A mai gyors ütemű üzleti életben a kisvállalkozásoktól a multinacionális vállalatokig a siker egyik sarokköve lehet a belső kommunikáció. Karrierem során számos alkalommal megtapasztaltam, hogy a cégek nagy hangsúlyt és anyagi ráfordítást tesznek annak érdekében, hogy az ügyfeleik és a külvilág felé megfelelően kommunikálják az értékeiket, míg a belső kommunikáció gyakran „mostohagyerek” szerepbe kényszerül, holott a jól működő, strukturált belső kommunikáció nem csupán a szervezeten belül eredményez számos előnyt, hanem a versenypiaci sikernek is egyik építőeleme.

 

Értékteremtés a belső kommunikáció felhasználásával

Értékteremtés belső kommunikációvalÖsszehangolás: Az egyértelmű kommunikáció biztosítja, hogy mindenki megértse a vállalat céljait és jövőképét, ami a közös erőfeszítéseket a siker felé tereli.

Produktivitás: A tiszta és érthető kommunikáció időt takarít meg, javítja az együttműködést és növeli az általános hatékonyságot.

Innováció: A nyílt kommunikációval átitatott környezet ösztönzi az ötletek megosztását, ami innovációhoz és folyamatfejlesztéshez vezethet.

Elköteleződés: A rendszeres kommunikáció elősegíti az összetartozás és az elkötelezettség érzését a munkavállalók körében, ami fokozza a morált és a hosszú távú megtartást.

Konfliktuskezelés: Az átlátható kommunikáció megelőzheti a konfliktusokat, és a problémákat még az eszkalálódás előtt kezelheti, vagy éppen abban segít, hogy a kialakult szituációt a lehető legjobb kimenetellel zárhassuk le.

 

Hogyan tehetjük hatékonnyá a belső kommunikációnkat?

Belső kommunikációs csatornákEgyértelmű csatornák: Határozzuk meg a kommunikációs csatornákat (folyamatok, felelősségi körök, digitális segédeszközök) a hatékony információterjesztés érdekében.

Bátorítsuk a visszajelzéseket: Teremtsük meg a visszajelzések adásának és kérésének kultúráját, elősegítve ezzel is a nyílt kommunikációt a szervezeten belül.

Képzés biztosítása: Kínálj kommunikációs képzéslehetőségeket az interperszonális készségek fejlesztése érdekében.

Vezetés példamutatással: Az átláthatóság megteremtésével valamint aktív hallgatás gyakorlásával vezetőként olyan példát mutathatunk, amely ösztönzőleg hat a kollégákra, hogy ugyanígy kommunikáljanak másokkal.

Mérni és alkalmazkodni: Érdemes rendszeresen kiértékelni a kommunikáció hatékonyságát, és ennek megfelelően finomítani a stratégiákat, a csatornákat vagy a képzési programokat.

 

Milyen értéket adhat a szervezetnek a minőségi belső kommunikáció?

Értékteremtés belső kommunikációvalAz egyértelmű kommunikáció kialakítása elősegíti a transzparencia és az alkalmazkodóképesség kultúráját, ami elengedhetetlen a növekedéshez. A strukturált kommunikációs stratégiák segítenek fenntartani a kohéziót a szervezetek bővülése során, ha pedig a technológia adta lehetőségeket is kihasználjuk, a digitális csatornák (pl. heti hírlevél) megkönnyíthetik a zökkenőmentes belső kommunikációt a nagyobb csapatokkal rendelkező multinacionális vállalatoknál.

 

Hogyan működik mindez a gyakorlatban, azaz belső kommunikáció TechCo-módra

A kontinenseken és kultúrákon átívelő munkaerővel rendelkező technológiai gigavállalat, a TechCo a kommunikációt alapvető értékként kezeli. A kommunikációs eszközök – például a Slack az azonnali üzenetküldéshez, a Zoom a virtuális megbeszélésekhez és egy belső közösségi platform a tudásmegosztáshoz – kombinációját használva a TechCo példaértékűen biztosítja a zökkenőmentes információáramlást a globális csapatai között, és így éri el, hogy minden munkavállaló úgy érezze, hogy kapcsolódik a vállalat küldetéséhez. A kommunikációs képzésekbe való befektetéssel és a személyes fejlődéshez szükséges erőforrások biztosításával a TechCo felvértezi munkavállalóit a különböző kontextusokban történő hatékony kommunikációhoz szükséges készségekkel. 

 

A jó vezető a szürke árnyalatiban gondolkozik, de fekete-fehérben beszél.”  (Beau Lotto)

 

Rozgonyi Anita

Szervezetfejlesztő

 

További cikkek olvashatók itt.

Belső kommunikáció