A jó diéta

2023.10.16

 

Ha valaki szeretne diétázni, másodpercek alatt talál rengeteg ajánlást az interneten azzal kapcsolatban, hogy mit érdemes fogyasztani és mit nem. Van, aki arra esküszik, hogy semmi szénhidrát, van, aki a zsírról gondolja, hogy jót tesz a szervezetnek és mást kell megvonni. Végső soron meg legtöbbször az hangzik el, hogy mindent lehet enni, a mértékletességben van a titok.


Hogy van ez a vezetői “étrenddel” kapcsolatban? Mit “fogyasszunk el” és mire mondjunk nemet? Egy motivált vezető szeret részt venni a folyamatokban, és a jó vezető véleményére sokan kíváncsiak. Ha bevonódik a csapat feladataiba, az kifejezetten elkötelezetté teszi a csapattagokat. Szakmai tapasztalata és tudása jelentős mértékben befolyásolhatja az eredmények minőségét is. Ez mind jó a szervezetnek, jönnek a jó eredmények és ezzel párhuzamosan csökken a vezető akkumulátorának töltöttségi szintje is. Még egy megbeszélés, még egy e-mail, még egy egyeztetés, hogy biztosra menjünk. Hova vezet a szakmai népszerűség? Lehet ezt “túltolni”?

 

Szakmai pályafutásom során sok ilyen vezetőt láttam, és én magam is belecsúsztam párszor ebbe. McKinsey és partnerei is hasonló eredményekre jutottak, ami alapján azt a következtetést vonták le, hogy az értelmetlen interakciók, az információs túlterheltség és a figyelemelterelés túlságosan kimerítik a vezetőket. Szerintük a kulcs a figyelem-menedzsmenten van és nem az időgazdálkodáson.


A befolyásolás művészetét sikeresen működtető vezető körül sok személy van. Például a biztonság kedvéért hozzácsatolják őt is az e-mailhez (a kutatások szerint az e-mailek jelentik a legkomolyabb figyelemelterelést a fehér galléros munkavállalók körében, illetve egy 2023-as felmérés szerint napi 74 billió (!)  e-mailt küldünk ki világszerte), meghívják egy megbeszélésre, mert akkor talán eredményesebb lesz, vagy az sem ritka, hogy egy kávézás is jól esne vele mielőtt elindul a munkanap. 


Rengeteg ok áll ennek a hátterében a szervezet részéről: elsősorban a produktivitás, másodsorban talán a felelősséghárítás is alkalomadtán benne lehet a levegőben. Mi áll a vezetői motiváció hátterében? 


=> Csak akkor lesz valóban sikeres a projekt, ha “hozzányúlok”? Egy csipetnyi perfekcionizmus? Delegálás hiánya? Félelem a kudarctól? Szakmai elhivatottság vs vezetői feladatok? Több örömet okoz mondjuk egy pékségben a kenyérsütés, mint a pékek nyűgjét-baját végighallgatni? 

 

=> Esetleg arra vágyunk, hogy népszerűek legyünk és próbálunk megfelelni, ahol tudunk és amire van kapacitásunk? Vajon egy plusz pirospont honnan veszi el az energiát? Egy másik feladattól? A saját csapatomtól? Esetleg az egészségemből?  

 

=> Ha ma szívességet teszek valakinek, holnap én is kérhetek egyet? Ha jól helyezkedem a szervezetben, akkor utána a saját malmomra hajthatom a vizet?


 

Így jelenik meg a befolyásolás témakörében is ismét a pszichológia. Ha a saját belső motivációimat, félelmeimet megértem, akkor fogom tudni jobban irányítani a működésemet, idő- és figyelem-menedzsmentemet. Ha ezt megértettem, eszerint leszek befolyással a környezetemre is. Az angolnak van egy jó kifejezése erre: “spread yourself too thin”, ami képpel ábrázolva olyan, mint amikor kinyújtani akarjuk a tésztát és addig nyújtjuk, hogy már szakadni kezd. Igen, a túl nagy népszerűségnek is ára van. A befolyásolást is túl lehet tolni. Előnye biztosan van, de érdemes végig gondolni azt is, hogy mi kezd elszakadni emiatt – lehet ez egy nap, egy házasság, az egészség vagy éppen egy élet…


“Életünket a tökéletesség vélt érzékelése alapján irányítjuk, mert azonnali jutalmat kapunk szívecske, lájk és egyetértés formájában, és azt hisszük, ez az érték. Az igazsággal azonosítjuk, pedig ez nem más, mint hamis, törékeny népszerűség, ami rövid ideig tart, és utána – ismerd be – még üresebb és sivárabb leszel, mint előtte, mert egy ördögi körbe kényszerít, ahol azon töröd a fejed, hogy mi legyen a következő lépés.” Chamath Palihapitiya


Kovács E. Zsófia

Pszichológus, szervezetfejlesztő


További cikkek olvashatók itt.