Gyújtsd meg a lángot!
A motiváció és innováció kapcsolata

2024.02.16.

 

Innováció és motivációA mai gyors ütemű üzleti életben az innováció nem csak egy divatos szó, hanem a siker sarokköve. Miközben a pandémiát követő korszak összetettségén navigálunk, a vállalkozások felismerik, hogy az innováció nem csak a technológiáról vagy a termékekről szól, hanem a kreativitás, az alkalmazkodóképesség és az előremutató gondolkodás kultúrájának előmozdításáról is. És ennek az átalakító útnak a középpontjában azok a vezetők állnak, akik az innovációt, a változást az alapoktól kezdve mozgatják.

 

Egy csapat élén álló vezető egyedülálló helyzetben van ahhoz, hogy meggyújtsa az innováció lángját a szervezeten belül. A vezetői szerepe túlmutat a feladatok egyszerű irányításán: feladata, hogy inspirálja csapattagjait a „dobozon kívüli” gondolkodásban, bátorítsa őket a status quo megkérdőjelezésére, és felhatalmazza őket arra, hogy új perspektívákat tegyenek le az asztalra.


Hogyan kapcsolódik össze a motiváció és innováció a vezetői eszköztárban? 

MotiválásA munkatársak elkötelezettsége áll ennek az innováció-vezérelt kultúrának a középpontjában. Ha a csapattagok úgy érzik, hogy értékelik őket, meghallgatják és motiválják őket, nagyobb valószínűséggel járulnak hozzá legjobb ötleteikkel és erőfeszítéseikkel a közös siker eléréséhez. 

 

Ráadásul az ügyfélközpontúság korában az innováció nem csak arról szól, ami a szervezet keretein belül történik, hanem arról is, hogy az adott cég megfeleljen az ügyfelek változó igényeinek és elvárásainak. Az ügyfélközpontú szemlélet fókuszban tartásával olyan innovatív megoldások kidolgozására irányíthatjuk a csapatunkat, amelyek rezonálnak a célközönség valós igényeire. Akár visszajelzések gyűjtése, a piaci trendek elemzése, akár felhasználói kutatások végzése révén a vezető és csapata döntő fontosságú információkat tud beszerezni.

 

Milyen eszköztárra van szükség a motiváció felébresztéséhez/fenntartásához (az innováció érdekében)?

Kiemelkedő fontosságú az ambiciózus, de elérhető célok kitűzése és a konstruktív visszajelzés rendszeres gyakorlása, ugyanakkor alapvető elem a vezetői példamutatás, saját lelkesedésünk és innováció iránti szenvedélyünk, amely a csapattagjainkat is arra motiválhatja, hogy feszegessék határaikat és törekedjenek a kiválóságra.

 

Hogyan növelhetem vezetőként a motivációt az innováció érdekében? Nézzünk egy valós példát! 

EsettanulmányA kávézó, ahová járok, egy mindössze 6 asztalos kis ékszerdoboz. A fiatalember, aki minden nyitvatartási napon ott van, rám mosolyog, amikor belépek, és már kérdezi is, hogy a „Szokásosat?”, tudva, hogy a latte-m nélkül nem nap a nap…Ismeri az ízlésemet, érdekli a véleményem a helyről és a szolgáltatásról. Vevőcentrikus és igazi szakember a területén. 

 

Más kávézókban is megtalálható persze ugyanilyen kedves és hozzáértő barista, amitől ő és a vezetője (!) mégis más és példaértékű számomra az az, hogy nem elégszenek meg a ma elégedett vevőjével, hanem folyamatosan előre tekintenek: az idők folyamán újabb és újabb süteményeket jelennek meg a kínálatban annak alapján, amiket a törzsvendégek szeretnek. Néhány sütemény receptje konkrétan vásárlóktól származik! 

 

Egyszer megkérdeztem, hogy honnan ez a motiváció a fejlődésre, mire ő elmesélte, hogy a vezetője biztatására kezdett el beszélgetni a vendégekkel, hogy mitől lehetne még jobb a hely a finom kávén kívül. Ő begyűjtött első körben pár gondolatot, majd megbeszélést kezdeményezett a vezetőjével. A beszélgetés során nyitottságot és támogatást tapasztalt, és döntésre jutottak néhány újítás tekintetében. A pozitív élmény hatására ő maga is ötletelni kezdett, kutatott az interneten arról, hogy más országokban, más kávézókban mivel teszik vonzóbbá a vásárlói élményt. És persze folytatta a visszajelzések begyűjtését is. 

 

A vezetőjével folytatott újabb és újabb megbeszélések egyre gyümölcsözőbbek és konstruktívabbak voltak, és büszkén mesélte el nekem, melyik megvalósult dolog milyen ötletből, milyen információ alapján valósult meg. Szeret itt dolgozni, és alkalmazott ugyan, de a magáénak érzi a helyet, hiszen olyan sok saját hozzáadott érték van benne. Elkötelezett lett, lojális és magasan motivált. Én, mint vendég pedig elégedett és szintén lojális vagyok hozzájuk. 

 

Együtt motiváltan és innovatívan!

Az innováció nem magányos vállalkozás tehát, hanem egy kollektív utazás, amely együttműködést, kreativitást és bátorságot igényel. Egy csapat élén álló vezetőnek megvan a lehetősége arra, hogy ezt az utat előre vigye, alakítsa a szervezet jövőjét és maradandó hatást gyakoroljon az őt körülvevő világra. Fogadjuk el tehát a kihívást, ragadjuk meg a lehetőséget! 

Mert a lehetőségek száma végtelen, és a jövő a miénk, ha ma tudatosan azon dolgozunk, ahová holnapután vagy az év végén vagy 5 év múlva el akarunk érni.

 

Nem oda korcsolyázom, ahol a korong van, hanem oda, ahová majd érkezik.Wayne Gretzky, világhírű kanadai jéghokis

 

Rozgonyi Anita

Szervezetfejlesztő

 

További cikkek olvashatók itt.

Motiváció és innováció