Gyors tanulás vagy mély átalakulás?

2024.08.02.


Életem során rengeteg képzésnek voltam már szemtanúja. Volt, amit én szerveztem és volt, aminek résztvevője voltam. Alapvetően szeretek tanulni, mindig azt érzem, ha beülök egy újabb képzésre, hogy “pezsegni kezd a vérem”, lelkes leszek, olyan mintha szétnyílna a plafon a fejem fölött. Meg is kérdezték a szeretteim sokszor az évek alatt, hogy miért tanulok újabb dolgokat, papírom is van már elég – mindig azt válaszoltam, hogy erre az agyamnak van szüksége, jót tesz neki (persze a vizsgáknál más érzéseim is voltak).


Aztán, amikor másoknak ugyanezzel a lelkesedéssel szerveztem képzéseket, volt, aki ugyanennyire örült neki és volt, aki nyűgnek élte meg, nem értette, hogy minek kell ez most, és tele volt negatív érzésekkel a program kapcsán. Természetesen az elsajátított tudás sem tudott beépülni így.


Viselkedéselemzőként felmerült bennem a kérdés, hogyan lehetne ezt másképp csinálni? Mire van szükség, hogy beépüljön az, amit tanulunk egy szuper képzés alatt?


Természetesen 100%-ban sosem fog, de nem mindegy, hogy a százalék mértéke mekkora, és ha tudunk rajta fejleszteni, miért ne tennénk meg!?


A digitális eszközök kezelésének gyors tanulása

Gyors tanulásAz AI bevezetése a napi munkavégzésbe is felhozott bennem múltbéli emlékeket – a különféle excel oktatások, az MS Teams/Zoom vagy éppen power point képzések, és még sorolhatnánk. Senki nem kérdőjelezi meg, hogy ezekre az eszközökre szükségünk van. Azt sem, hogy valakinek el kell mondania, hogyan használjuk őket, mert senki sem ezzel a tudással születik. De vajon elegendő ennyi?


Ha megkérdezel 5 embert ma, akik szembe jönnek veled a folyosón/utcán/otthon, hogy mit gondolnak az AI-ról, valószínű elég eltérő válaszokat fogsz kapni. Ha felajánlod nekik, hogy megmutatod, hogyan kell belépni a ChatGPT-be és választ kapni egy kérdésre, megváltoznak az arányok? Lelkes lesz mindenki és másnaptól ugyanabban a minőségben használják?


Nagy valószínűséggel nem. Mert az emberek egyediek. A tanulási készségeink egyediek. A nyitottságunk. Az érzelemszabályozásunk. Az életről alkotott képünk. 


Ezért kevés az, ha csupán egy technikai oktatást tartunk egy cégnél. A lépést mindenki megtanulja, de ettől nem valósul meg az áhított digitális transzformáció, amitől mindenkinek könnyebb lesz és amitől a hatékonyság üzleti növekedést eredményez céges szinten. 


A valós digitális átalakulás

VáltozásmenedzsmentEzek a gondolatok, tapasztalatok, más emberek megfigyelése vezetett el oda, hogy sajátos változásmenedzsment programot állítsunk össze. Ebben arra összpontosítunk, hogy folyamatos legyen az attitűd formálása, az érzelmi támogatás, a szakmai eszközök beépítése és a sikerélmények megünneplése, ami fenntartja a változást.

  • Neked mi a célod? Egy eszköz használatának leoktatása vagy az erőforrás felszabadítása más üzleti ötletekre, tevékenységekre? 
  • Hogyan különbözteted meg az oktatást a transzformációtól? Milyen eszközeid vannak erre?
  • Ha Te lelkes vagy, akkor automatikusan a környezeted is azzá válik? 
  • Ha Neked elegendő egy rövid oktatási videó, akkor bízol benne, hogy másba sem kell több energiát fektetni? 

Ha beszélgetnél ezekről a kérdésekről, folyamatokról egy kávé mellett, írj nekünk: info@uzlet-pszichologia.hu 


„A technológia nem csupán új eszközöket ad a kezünkbe, hanem új lehetőségeket teremt arra, hogy jobbak legyünk.” Satya Nadella


Kovács E. Zsófia

Üzleti pszichológus


További cikkek olvashatók itt.