Szervezetfejlesztés
Milyen szolgáltatások közül lehet választani?
1. Szervezeti dizájn
Komplex megközelítés, melynek elsősorban a hatékonyságnövelés a célja. Vonatkozhat a teljes vállalatra, de kisebb egységekre is.
Hasznos lehet amennyiben vizsgálni kívánjuk a strukturális, humán, financiális mutatók mögötti tényezőket, illetve a hullámzó teljesítmény vagy magas fluktuáció okait, esetleg változás történik az üzleti modellben, vagy a szervezeti felépítésben.
2. Munkavállalói elkötelezettség mérés
Egy elkötelezett munkavállaló lojális, motivált, produktív és innovatív. Fontosnak érzi a közös célokat és aktívan cselekszik is azért, hogy a csapattal közösen elérjék ezeket. Sajnos azonban egy felmérés szerint a munkavállalók mindössze 19%-a tartja magát nagyon elkötelezettnek. Miért jelent ez problémát nekünk? Nem elég, ha bejön és elvégzi a munkát? Sajnos nem. Az USÁ-ban 450-550 milliárd dollárba kerül éves szinten a csökkent produktivitás.
Egy másik gyakori probléma napjainkban a megnövekedett fluktuáció. A cégvezetés kitalálhat nagyszerű ötleteket annak érdekében, hogy a munkáltatói márkáját építse, de ha ez nem válasz a munkavállalók kérdéseire, frusztrációira, igényeire, akkor elégetett erőforrás lesz csupán.
Az is jó, ha a vezető ajtaja mindig nyitva áll és érdeklik is a visszajelzések, azonban a legtöbb munkavállaló nem lesz elég bátor ahhoz, hogy őszintén elmondja, amit gondol. Éppen ezért az irányított kérdések tudnak segíteni abban, hogy a “folyosón elhangzott vélemény” helyett egy objektív képet kapjunk arról, hogy mi fáj igazán a szervezetnek, és differenciálni tudjuk a “jobb lenne ha” témákat az elengedhetetlen problémáktól. Mindemellett így arról is lesz adatunk, hogy az adott téma például 10 emberből nyolcat vagy kettőt érint, ami tovább segíti a beavatkozások priorizálást. Az aktuális munkaerőpiaci helyzetben elengedhetetlen a megtartási intézkedések folyamatos fejlesztése.
3. Szervezeti kultúra fejlesztése
A szociológia vizsgálja a társadalmi életet, változásokat valamint az emberi viselkedés okait és következményeit. A szociológusok a csoportok és szervezetek szerkezetét vizsgálják, illetve azt, hogy az emberek hogyan tartanak fenn kapcsolatokat ezekben a kontextusokban, mivel minden emberi viselkedés szociális jellegű.
Ugyanez történik egy cég életében is: a vízió, misszió, stratégia kézzel fogható, konkrét, azonban ezek megvalósítása az emberek kezében van. Innen ered Peter Drucker híres mondata is, miszerint “A kultúra megeszi a stratégiát reggelire.”
Ahhoz, hogy egy szervezet jövőbiztos legyen, elengedhetetlen:
=> hogy megfelelő csapatok dolgozzanak a célon
=> az eszköztár folyamatos fejlesztése (digitális, pszichológiai, stb)
=> a változások gyors és hatékonyan kezelése
=> az analitikus megközelítés (ROI - a befektetés megtérülése)
=> innováció annak érdekében, hogy piacképes maradjon a vállalat.
4. Képzési portfólió kialakítása
Az senki számára nem kérdés, hogy a folyamatos fejlesztés, élethosszig tartó tanulás elengedhetetlen mindannyiunk számára. Hogyan működik mindez a gyakorlatban? A legtöbb cég megszervez belső képzéseket (pl. nyelvtanfolyam), vagy elküldi a munkavállalót egy külső képzésre (pl. excel tanfolyam). Ami nagyon sokszor hiányzik, az a stratégiai tervezés a képzések kapcsán.
Képzések kiválasztása: Mi alapján történik a döntéshozás? Ma már fontos az idegen nyelvtudás, ezért küldjük el az embereket angol nyelvtanfolyamra? Vagy jön a munkavállaló és jelzi, hogy érdekli egy képzés, akkor beiratjuk őt, ha van rá keret?
=> Nézzük meg együtt, hogy mi a céges stratégia, ahhoz milyen készségekre van szükség, azon belül mit követel meg egy adott munkakör és hogyan tudjuk mindezt megvalósítani úgy, hogy a legkisebb befektetéssel a legnagyobb megtérülés jöjjön létre.
Rövid- és hosszútáv: Szintén stratégiai tervezést igényel az is, hogy idén kit küldünk el képzésre, és egy adott készségre hogyan lesz szükségünk 5 éven belül. Hogyan vizsgáljuk a hosszmetszeti képet? Honnan hová akarunk eljuttatni egy munkavállalót a képzésekkel? Honnan fogjuk tudni, hogy “megérkezett”
Diverzitás: Mit jelent egy képzés? Beülök egy tárgyalóba és eltöltök ott 8 órát? Aztán megvan a pipa, hogy volt képzés? Mennyire hatékony ez? Milyen más formák léteznek? Tudom, hogy mi a különbség az előadás, eLearning, tréning, képzés, oktatás, workshop, coaching között? Vagy amelyik a “leghangosabb”, azt rendelem meg, aztán biztos fog érni valamit… Nem kell elmélyülni a módszertanok rejtelmeiben, de érdemes jól megtervezni a megfelelő palettát, mert ez sokat megspórolhat a teljes vállalatnak és nagyban növelheti mind a személyes, mind a céges eredményességet.
5. Változáskezelés
Mindannyian tudjuk, megtapasztaljuk, hogy folyamatosan változások történnek. A globalizáció tovább gyorsítja ezt, és így lesz érvényes napjainkban is Darwin mondata: “Nem a legerősebb marad életben, nem is a legokosabb, hanem az, aki a legfogékonyabb a változásokra.”
Számos változás előfordulhat egy vállalat életében: például egy világjárvány, ami a világot felforgatta (COVID-19), egy technológiai változás, ami egyre divatosabb (online események), de akár egy jó üzleti fejlesztés is (új szolgáltatás/termék).
Hogyan reagál a vállalat ezekre a kihívásokra?
=> Mit tesz a vezető, akinek a csapata ellenáll?
=> Hogyan kezelünk krízishelyzeteket?
=> Hogyan teremtünk mindeközben pszichológiai biztonságot?
=> Hogyan teremtjük elő a szükséges erőforrásokat (eszközök, készségek)?
…és végtelen a lista.
6. Belső kommunikáció
A belső kommunikációs stratégia meghatározza a párbeszédet az üzleti célok és a csapat között. Ahhoz, hogy egység legyen egy csapaton belül és ugyanabba az irányba evezzen mindenki, elengedhetetlen a kommunikáció, illetve az is, hogy ez egy folyamatos párbeszéd legyen. Ismét lehet ezt ad-hoc módon tenni, néha kiküldeni egy hirtelen megfogalmazott emailt, ami mindenkiben más érzést indít el. Vagy lehet eköré is építeni egy stratégiát - mit akarok kommunikálni, miért teszem, hogyan várok erre visszajelzéseket, mit kezdek ezekkel és milyen csatornák tudják ezt leginkább támogatni.
A kommunikáció világában élünk, másodpercek alatt tudunk hírlevél-rendszereket, applikációkat kialakítani, de a stratégiaalkotás dönti el ebben az esetben is, hogy mennyi megtérülése lesz a befektetésnek. Ehhez kevés a mesterséges intelligencia, ehhez az EMBERhez kell érteni és az ő nyelvén kell tudni tálalni a legkülönfélébb információkat.
Ha a fenti lehetőségekről szeretnél többet megtudni, vedd fel velünk a kapcsolatot és egyeztessünk a lehetőségekről egy díjmentes konzultáció keretén belül.