Élet a kirakatban
2023.10.06
Amikor külföldön járunk, gyakran végigmegyünk a város sétálóutcáin és gyönyörködünk a kirakatokban. Olyan, mintha picit belelátnánk az ottani világba: hogyan öltözködnek az emberek, mit szeretnek fogyasztani, hánykor ér véget a szociális élet, stb. Ha többet megértünk ebből, akkor könnyebben tudunk alkalmazkodni a helyi szokásokhoz, amitől a nyaralásunk élvezetesebbé válik.
Mi van egy cég belső “kirakatában”? Hogyan szoktunk egymással kommunikálni? Mit venne észre rajtunk egy “turista”? Vannak színes plakátok a falakon, és ettől modernebbnek tűnhetünk? Vagy tele a kávézó, és abból látszik, hogy jók itt a munkahelyi kapcsolatok? Esetleg az e-mail aláírásban van egy jó szlogen, amiből értik a vállalat szívének esszenciáját?
A belső kommunikáció kulcsfontosságú szerepet tölt be a szervezeti kultúra építésében és fejlesztésében. Fontos, hogy kommunikáljunk, de nagyon nem mindegy, hogyan tesszük mindezt. Ha minden kirakat a sétálóutcán azt üvölti nekünk, hogy “vegyél meg engem”, akkor ellenállást fog kiváltani bennünk. Ha mindenhova az van kiírva, hogy itt a legfrissebb az áru, hogyan fogok differenciálni? Ha semmi nincs kitéve, miért is térnék be oda? Egyáltalán a városba miért térnék vissza?
Sokféle verziót láttam már szakmai pályafutásom során a vállalati kommunikációra. Azt gondolom, hogy minél inkább önös érdekeket szolgál, minél inkább kizárólag a kommunikációra fókuszálunk, annál inkább ellenállást vált ki a másik félben. Ezzel szemben, ha a munkavállalókra fókuszálunk, akkor tudunk találni egy olyan hangvételt és tartalmat, ami érdekes lesz számukra. Emberközeli és természetes. Kevésbé manipulatív. Ezáltal pedig meg tudjuk nyerni a valós elkötelezettségüket egy adott témával kapcsolatban.
Egy másik fontos tényező az a kommunikáció iránya. Ti hogyan kommunikáltok? A vezetőség kiküld egy kör e-mailt és bízik benne, hogy azt elolvassák? A munkavállalók hogyan kommunikálnak a vezetőséggel? Hogyan adnak visszajelzést? Hogyan tesznek fel kérdéseket? Bízunk benne, hogy “majd szólnak ha van valami” vagy létrehozunk erre eszközöket, platformokat? Jó eszköz lehet erre egy applikáció.
Az internet világában az is elengedhetetlen, hogy önállóan elérhető céges tartalmakat is biztosítsunk a kollégák számára. Generációs különbség, ahogyan valaki megkeresi a választ a kérdésére: van, aki telefonál egyet és felteszi a kérdését az illetékesnek, és van, aki inkább “guglizni” szeret. A fiatalokra egyre kevésbé jellemző, hogy telefonálnának, még barátokkal is sok esetben chaten kommunikálnak, de idegeneket végképp nem szeret a többség telefonon felhívni. Milyen Intranetes oldal működik Nálatok? Ott milyen tartalmak érhetők el? Miért fontos mindez?
2023-ban, ha valamit tudni szeretnék, akkor másodpercek alatt megtalálom rá a választ. A legtöbb ügyfélszolgálatot biztosító oldalon másodpercek alatt felugrik egy robot, aki megkérdezi, hogy miben segíthet. Azok a cégek, akik szeretnének jövőbiztosak lenni, diverz munkavállaló csapatokkal együtt dolgozni valamint az ügyfelek számára piacképes és innovatív megoldásokat biztosítani, azok a belső kommunikációt is erre a prioritási listára kell helyezzék. Ez ma már nem opció, hanem elvárás a munkavállalók részéről. Az eredmény pedig az elkötelezettségen túl a közös irány erősítése, ahol magabiztosan dolgozhat valaki, tudva azt, hogy ha kérdése merül fel, több csatornán is megkaphatja rá a választ. Ha az ügyfeleink számára lehetőséget biztosítunk arra, hogy a közösségi médiában vagy egy űrlapon keresztül visszajelezzenek egy termékkel/szolgáltatással kapcsolatban, akkor el tudjuk érni azt is, hogy ez a munkavállalóink számára is fontossá váljon.
“Az interakció kölcsönös egymásra hatás a kommunikációban. Hatunk és hatnak ránk. Ebben az oda-vissza hatásban megnyilvánulásaink előhangolói annak, miként viszonyulnak majd hozzánk. Ezek az interakciók a legváratlanabb pillanatokban is döntő hatást gyakorolhatnak életünk alakulására.” Mikola Péter
Kovács E. Zsófia
Pszichológus, szervezetfejlesztő
További cikkek olvashatók itt.