Az első alkalom - A holnap vezetője
2024.01.12.
Mindannyiunk életében vannak élmények, amik az első alkalomhoz kapcsolódnak: először bicikliztünk, randiztunk, repültünk, stb. Mindegyik okozott egy olyan érzést, amire nagy valószínűséggel mind a mai napig emlékszünk. Voltak személyek is ilyenkor körülöttünk, akiket megfigyeltünk. Ezek is hatással voltak ránk és lehet, hogy befolyásolták a szubjektív élményünket is.
A vezetésben is létezik egy első alkalom. Legtöbb esetben az iskolapadból kikerülve, pályakezdőkként kóstolunk bele a munka világába. Aztán kinél milyen tempóban, de a junior szakértelmünkből egyszer csak szenior szakértelem lesz. Számos elágazása lehet egy karrierútnak, és nincs külső mérce, hogy melyik a “tuti”. Pszichológiai értelemben akkor lesz a legnagyobb sikerélményem egy munkában, ha azt végzem, amiben tehetséges vagyok és ami motivál.
De térjünk csak vissza a vezetésre: legtöbbször egy szakértői pozícióból léptetnek elő valakit egy vezetőibe. Látja a szervezet, hogy eredményesek vagyunk és további személyeket bíznak ránk, hogy őket is azzá tegyük. Mi történik ilyenkor?
Az első alkalom egy csapat élén
A fókusz átkerül az operatív feladatokról a vezetői folyamatok menedzselésére. Nagyon sok kezdő vezetővel beszélgettem és nagyjából ugyanaz volt legtöbbjük számára a legnehezebb: érteni az emberi működést, hatással lenni másokra úgy, hogy életemben először vezetek, a beosztottaim meg nagy valószínűséggel addigra már nagyon sok vezetővel találkoztak. Nagyon sok kérdés és belső bizonytalanság tapad ilyenkor a lelkes és ambiciózus gondolatokhoz.
Valóban nem egyszerű ez, és valóban sok szakirányú képzés esetén ezekről nem is esik szó. Tehát míg egy szakmát jól felépített képzési rendszer mentén meg lehet tanulni, az emberek vezetésének “megtanulására” sokkal kevesebb lehetőség van.
Persze, mindig lehet tanulni pszichológiát, menedzsmentet és sok hasonló tárgyat, de amikor 5 évet eltöltöttem már egy iskolában, nagyon sokat dolgoztam és bizonyítottam a munkahelyen, majd kaptam egy új lehetőséget a karrierépítésre, akkor nem biztos, hogy el akarok kezdeni egy 3 éves pszichológiai vagy bármilyen kapcsolódó alapképzést, ami nagy valószínűséggel nem is azt fogja nyújtani, amire az adott helyzetben szükségem van.
Az első felismerés
Ilyenkor (kinél előbb, kinél utóbb) felmerül a gondolata egy vezetőfejlesztő programnak. Minden korábbi szervezetnél, akivel kapcsolatban álltam, volt igény olyan képzésre, ami egy szakértőt segít a vezetővé válásban. Ami nagyon pozitív, hogy sokszor ez nem is a résztvevőtől jött (csak), hanem a vezetőjétől, aki pontosan tudta, hogy a vezetői lét tele van kihívásokkal, és szerette volna támogatni ilyen módon is azt, akiben hitt és emiatt biztosított lehetőséget neki.
Az első élmények
Aztán nagyon sok tréninget láttam, tapasztaltam, koordináltam és tartottam vezetőfejlesztés témakörben. Ami közös volt bennük:
- Az új ismeretek, a tudományos megközelítés tágította a szemléletmódot. Einstein is megmondta, hogy nem oldhatjuk meg a problémákat ugyanazt a gondolkodásmódot alkalmazva, amellyel megteremtettük őket. Azaz időközönként minden embernek szüksége van a tudásfrissítésre, tudásbővítésre, különben a világ elszalad mellettünk
- A tréningen zajló gyakorlatok is sok ötletet, érzést, megtapasztalást hoztak létre a résztvevők belső világában
- Az is gyakori volt, hogy 1-1 program végén felmerült a kérdés: “Oké, de mindezt hogyan építsem be a mindennapi gyakorlatba?”. Esetleg erre volt ötlet, de a kihívások közepette, a számtalan elvégzendő (és abban a pillanatban fontosabbnak vélt) feladat közepette már kevésbé tudta a résztvevő mozgosítani ezt a tudást
- Ami szintén gyakran előfordult, hogy egy mentorálás alatt megvolt ugyan a lehetőség a gyakorlatban történő fejlesztésre, viszont hiányzott az első pont, ami picit lyukacsossá tette a folyamatot: már arról beszéltünk, hogy bizonyos dolgot hogyan fogunk megvalósítani, amikor kiderült, hogy a „bizonyos dologról” ő még nem is hallott
Az első ötlet
Ezekből a több éves tapasztalatokból született meg AZ 5LET, hogy más módon állítsunk most össze egy vezetőfejlesztő programot azok számára, akik először válnak vezetővé:
- Az elméleti tudásra továbbra is azt gondoljuk, hogy nagy szükség van
- Azt is látjuk, hogy vannak általános témák, amelyekre minden vezetőnek szüksége van
- Azt is tapasztaljuk, hogy a minket körülvevő világban a sok és vastag könyv nem az elsődleges irány, amit választanak egyének a tanulásra. Sokkal inkább előnyben részesítenek olyan videókat, amelyek összefoglalják a sok-sok könyv esszenciáját és egyből beépíthetők a gyakorlatba (egyébként 1 perc videónézés felér kb 100 perc olvasással). Természetesen, ettől függetlenül az olvasás támogatói vagyunk, de tudatában vagyunk annak is, hogy az üzleti kihívások közepette néha szükséges felgyorsítani bizonyos folyamatokat.
Erre dolgoztuk ki azt a videó-csomagot, amely olyan pszichológiai esszenciákat tartalmaz, amelyek az üzleti életben fontosak egy vezető számára. Összesen 40 témakör 1000 percben bármikor, bárhonnan, bármilyen eszközről meghallgatható egyben és külön-külön is.
Továbbá azt is hallottuk már sokszor, hogy az elsajátított tudás gyakorlatba ültetése sok esetben kihívást okoz. Hiszünk abban, hogy igazán akkor lehet készségszinten kialakítani egy újfajta működést, felülírni egy régi szokást, beépíteni a mindennapokba valami teljesen újat, ha megvan hozzá a szükséges támogatás. Ha “nyaggat” valaki, és a konkrét megoldás kidolgozásában támogat.
Természetesen, az ideális az lenne, ha vezető mentorálna vezetőt, mindenki fölött és alatt is lennének támogató/támogatott partnerek. A gyakorlatban azonban tudjuk, hogy ez nem ilyen egyszerű. A legtöbb felsővezetőnek egész nap megbeszéléseken kell ülnie, tárgyalásokra jár, több tucat emailt és hívást próbál megválaszolni, tehát épphogy marad annyi ideje, hogy a feladataiból delegáljon néhányat a beosztottaknak.
Így a szakértőből vált vezető lelkesen végzi a dolgát, aztán egy nap „majd csak szól valaki”, hogy rendben van-e vagy sem az ő vezetői működése. Aki vakmerő, beleszaladhat komolyabb hibákba, aki bizonytalan, nehezebben hozhat meg döntéseket egy ilyen helyzetben.
Az első fejlesztés és transzformáció
Abban hiszünk, hogy a fejlesztés az ismeretanyag, a tudás bővítésével megérkezik a rögzített videókon keresztül.
Továbbá, abban is hiszünk, hogy ez a folyamat nem ér itt véget, illetve a transzformáció akkor valósul meg, ha a konkrét pozícióban, konkrét feladatok és csapat mentén ültetjük gyakorlatba az elméleti tudást. 10 x 90 percben ott vagyunk az újonnan kinevezett vezető mellett, annak érdekében, hogy azon dolgozzunk, amin Ö dolgozik.
Mindezzel azt célozzuk meg, hogy:
- vezetői identitása erősödjön, ezáltal gyorsul a döntéshozási folyamat
- mentális jóllétének fenntartásában tudatos legyen, ezáltal a csapat jólléte is szinten lesz tartva
- ne csak víziók szintjén maradjon, hanem tudjon olyan célokat kitűzni, amik eljuttatják a győzelemig
- a szervezeti kiválósághoz hozzá tudjon tenni a saját folyamataival, optimalizálja a meglévőket
- úgy tudjon vetni a csapatába, hogy abból gazdag és hosszútávú aratás legyen
- az elért eredmények értékét növelje, differenciálni tudjon az eredményesség és sikeresség között
- erősödjön a jövőbiztos gondolkodása, ami hosszútávon helyet biztosít neki, a csapatának és a szervezetnek egy zsúfolt piactéren.
Amennyiben szeretnéd fejleszteni vezetői készségedet, vagy a csapatodban van olyan tehetség, akiben látod a potenciált arra, hogy a holnap vezetőjévé váljon:
- válaszd ki azt a témát, amelyik leginkább érdekel
- hallgasd végig a teljes képzéssorozatot
- jelentkezz mentorprogramunkba
…hogy együtt haladjunk a cél felé és tudatosan kerüljünk ki olyan jéghegyeket, melyek minden vezető életében előbb-utóbb felbukkannak.
„Jéghegyek vagyunk önmagunk óceánjában, egytized rész, ami látszik belőlünk, kilenctized lenn van a mélyben.” Ernest Hemingway
Kovács E. Zsófia
Üzleti pszichológus
További cikkek olvashatók itt.