A főzés művészete. Kreatív problémamegoldás.
2023.10.18
Amikor vacsorapartit szervezünk, gondosan kigondoljuk, hogy milyen különleges menüsorral vendégeljük meg a családot, barátokat. Utánanézünk különleges recepteknek, majd elmegyünk és megvásároljuk a szükséges alapanyagokat. De mi van egy szürke hétköznapon? Ha fáradtan érkezünk haza a munkából és gyorsan összedobnánk valamit, de kevés alapanyag van otthon, mit teszünk? Talán elővesszük a kreativitásunkat és mérlegelünk, hogy mi az, ami jól esne, ami kevés energiabefektetést igényel, de mégis megadja a jóllakottság érzését.
Kreatív problémamegoldás az üzleti életben
Hasonlóan működik ez az üzleti életben is. A tervezésnél sok mindent elképzelünk és sok mindent meg akarunk valósítani. Ha adott lenne minden külső körülmény, korlátlan költségvetés és egy ütőképes csapat, mi lennénk a legsikeresebbek a piacon. Efelől semmi kétség. Azonban nagyon ritkán szól erről az élet.
A külső körülmények is folyamatosan beleszólnak a terveinkbe (pl. világjárvány, gazdasági, politikai helyzet, stb), a költségvetés sem korlátlan, sőt, minden folyamatosan csak drágul és az ütőképes csapatban is emberek dolgoznak, akik néha lebetegednek, munkahelyet váltanak, kiégnek, vagy nem rendelkeznek az összes szakmai készséggel, amire szükség lenne. Mit teszünk ilyenkor?
A kreativitáshoz nyúlunk. Emiatt léteznek már tudományos kutatások, elméletek és technikák a kreatív problémamegoldásra az üzleti életben. Minden olyan helyzet, ahol valamit “főzni kell”, de nem áll rendelkezésünkre minden “alapanyag”, újratervezést igényel. A nagyon szerteágazó, komplex helyzetek megközelítésére is szükségünk van könnyed, kézzelfogható megoldásokra. Egy közös brainstorming is ilyen: emberek ülnek egy teremben és ötletelnek egy téma kapcsán. Mindenkinek eszébe jut valami és mindenki elmozdulna egy adott irányba. Ezek lehetnek szuper ötletek, de megvalósíthatatlanok is. Hogyan lesz ebből valaha egy jó megoldás? Nem egyszerűbb szűk körben gyorsan eldönteni, hogy merre menjünk? Végső soron, úgyis a legmagasabb székben ülő személyé az utolsó szó, tehát haladjunk és ne húzzuk az időt – mondják sok vállalatnál.
Ha jártál már Te is rendszeresen ugyanabba az étterembe, akkor tapasztalhattad, hogy bármennyire is exkluzívnak tűnt az elején, egy ponton túl már olyan, mintha minden ételnek ugyanolyan íze lenne. A legszuperebb szakácsról is egy idő után azt érezzük, hogy egysíkúan fűszerez, hasonló alapanyagokat részesít előnyben, és néha vágyunk egy picit másra. Nem azért, mert az rossz vagy mégsem olyan jó a szakács, hanem mert egyszerűen több megközelítés színesebb eredményekhez, élményhez vezet.
Kreatív problémamegoldás a csapatban
A döntéshozóknál is hasonlóan működik a történet. Okkal ülnek ők abban a székben, de néha egy külső szemlélő, egy alacsonyabb székben ülő kolléga vagy éppen az arra sétáló ember tud egy új “fűszert szórni a levesbe”. Tény az is, hogy a facilitáció elengedhetetlen egy ilyen folyamatban. Ha csak parttalan ötletelésről van szó, az nem lesz hatékony. Ha irányított témák és kérdések mentén történik a folyamat, akkor annak megfelelő eredménye lesz. A pszichológia megkülönbözteti a divergens és konvergens gondolkodást:
=> egy ilyen folyamatban a DIVERGENS GONDOLKODÁS segít abban, hogy szerteágazó beszélgetés induljon el, ahol könnyedséggel, “folyékonyan” jön egyik ötlet a másik után. Ezáltal megjelenhetnek olyan színek a palettán, amit eddig sosem használtunk. Tudtad, hogy a rózsaszínnek akár 129 árnyalata is lehet?
=> a KONVERGENS GONDOLKODÁS leszűkíti az ötleteket és az egyetlen megoldás irányába tereli. Ha mind a 129 árnyalatot egyszerre szeretnénk használni, nem biztos, hogy minden helyzetben azt az eredményt kapjuk, amire szükségünk van. De ha tudjuk, hogy például a kislány-szoba falait szeretnénk kifesteni, akkor könnyebben megy a szűkítés és végül néhány közül választjuk ki az egy igazit.
A kreatív problémamegoldás folyamata
A workshop azért más mint egy péntek esti koktélozás a barátokkal, mert bár mindkét esetben egy téma mentén beszélgetnek azonos érdeklődésű emberek, az utóbbinál nincs tétje a dolognak és megoldásra sincs feltétlenül szükség. Egy workshop esetében azonban van egy konkrét üzleti cél, és ehhez keressük a megfelelő utat a leghatékonyabb módon. Konvergens gondolkodás, hogy 2 döntéshozó gyorsan kitalálja a megoldást, ugyanazokat a színeket alkalmazva. Divergens gondolkodás, hogy bevonunk másokat is a folyamatba, több ötletből merítünk és valami újat alkotunk. A workshop pedig eszköz arra, hogy a megfelelő mederben zajlódjon le ez a folyamat.
“A mélybe tekintés képessége a kreativitás gyökere. Átnézni a közönséges, mindennapi felett, és elérni azt, ami amúgy láthatatlan lenne.” Rick Rubin
Kovács E. Zsófia
Pszichológus, szervezetfejlesztő
További cikkek olvashatók itt.