Sárból főzeléket

2023.09.15

 

Amikor gyerek voltam, volt egy kedvenc játékom: a homokozóban finom főzelékeket készítettem homokból és vízből. Még borsószemek is voltak benne, és úgy éreztem, én vagyok a legjobb szakács a világon. Gyakran néztem Édesanyámat főzni, és hittem, hogy az én főzelékem sokkal különlegesebb. 

 

Az innováció is hasonlóan működik. Megfigyelünk folyamatokat a számunkra tekintélyes embereknél, és hirtelen jön egy ötlet, hogy azt hogyan valósíthatnánk meg jobban, szebben, professzionálisabban vagy egyszerűen csak hatékonyabban. Pszichológiai szükséglet, hogy kompetensnek érezzük magunkat egy adott feladatban, hogy sikerélményeket zsebeljünk be és hogy kitűnjünk a tömegből. Ha ezek az érzések felszabadulnak, megjelenik a kreativitás, ami újfajta megközelítési módokhoz vezethet egy adott helyzetben.


Egy szervezetnek szerepe van abban, hogy milyen mértékben innovatívak a munkavállalók. Természetesen vannak egyéni különbségek az emberek között, de alapvetően stimulálható, vagy éppen visszafogható ez a jelenség egy cég életében. Olyan szervezeti kultúrákban, ahol csupán néhány kulcsembernek lehet csak “hangja”, javaslata, csupán kisebb mértékű ötlet fog születni. Sok esetben a “végeken” dolgozó kollégáknak sokkal jobb ötleteik vannak egy folyamat fejlesztésére, mint a legképzettebb szakembernek. Ez nem is lehet meglepetés számunkra, hiszen ők benne vannak a mindennapi körforgásban és közelről látják az igényeket. Vezetőként gyakran megtanuljuk, hogy minek hogyan kell működnie, hogy gyorsan kell hozni az eredményeket, és emiatt nehezebben tudunk megújulni.

 

Egyszer egy tréningen volt egy olyan feladat, hogy egy mozi profitabilitását növeljük. 2 csoportra osztották a résztvevőket és így kellett kidolgozni az üzleti tervet. Egyik csapat gyorsan elkezdett számításokat végezni – hol lehetne spórolni, mit mutatnak a számok, stb. A másik csapat a moziba járó szerepébe képzelte magát. Milyen ízesítésű popcornt enne szívesen, hogyan helyezkedne el kényelmesen a lába, stb. Természetesen sokkal sikeresebb tervet raktak össze ők, mert nem a vállalati vezető fejével gondolkodtak, hanem az ügyfél fejével. Nem biztos, hogy az segít a számokon, ha máshonnan szerezzük be a popcornt, lehet, hogy valamilyen más ízesítést kell kipróbálni. Minél inkább tudok így gondolkodni, annál kreatívabb megoldások születnek, és ezáltal sokkal többen eljönnek majd az “én mozimba”. Ez a fajta “dobozon kívüli gondolkodás” akkor tud létrejönni, ha biztosítunk ennek teret és időt. 


A kreativitás és innováció nem tud felszabadulni nyomás alatt. Ha vezetőként tudok olyan légkört és pszichológiai biztonságot létrehozni a csapatomban, ahol „szabadnak” érzik magukat a tagok, akkor felszabadul az intuíció, alkotókészség, spontán hajtóerők és örömök. Ilyenkor születnek a nagy ötletek.

 

Milyen eszközökkel lehet ezt elérni?

=> Környezetváltozás: Ha minden stratégiai tervezés ugyanolyan formában zajlik évek óta, pl minden alkalommal beültök egy tárgyalóba és excelben terveztek, akkor most próbálj ki valami újat! A rendkívüli ötletekhez rendkívüli helyzetek kellenek. Töltsétek a természetben ezt a néhány órát, és használjatok más eszközöket, mint ami eddig megszokott volt.


=> Vond be a kollégákat is! Ha a felsővezetői csapatban végzitek a tervezést, találj ki most egy olyan megbeszélést, amire behívsz 1-1 résztvevőt a különböző területekről. Kérdezd meg, hogy ők mit gondolnak az aktuális stratégiáról, és ha beülhetnének egy napra a székedbe, mit tennének másképp.


=> Beszélgess egy ügyféllel! Akár anonim módon, akár felvállalva a szerepedet, szólíts le valakit, aki a Te szolgáltatásaidat veszi igénybe vagy a Te termékedet használja. Kérdezd meg, hogy neki milyen ötletei vannak ezzel kapcsolatban.


=> Kávézz egyet azzal a kollégáddal, akiről azt gondolod, hogy sosem lennétek barátok. Miben különbözik az ő gondolkodása? Miért annyira más ember ő? Ha valami zavar benne, mi állhat annak a hátterében? Próbáld beengedni a tőled nagyon messze eső gondolkodási stílust!


=> Adj teret a rossz ötleteknek! A nagy számok törvénye alapján lehet, hogy a workshop azzal telik el, hogy felkerül 100 rossz ötlet a flipchart táblára, de mi van, ha lesz köztük 1 olyan, ami a következő üzleti évedet jelentős mértékben fogja pozitívan befolyásolni? Ugye megéri végigcsinálni ezt az apró “kísérletet”?


=> Zene, játék: Szokták mondani, hogy többet megtudhatsz másokról egy óra játékkal, mint egy év beszélgetés alatt. A csapatépítők ezért is tudnak nagy hatással lenni a csapatra és ezt követően az üzleti eredményekre.

 

„A lényeges problémákat nem oldhatjuk meg ugyanazon gondolkodási szinten, mint ahol megteremtettük őket.” Albert Einstein

 

Kovács E. Zsófia

Pszichológus, szervezetfejlesztő

 

További cikkek olvashatók itt.