A hard és soft skillek fúziója a szakmai hitelesség kialakításában és fenntartásában

2024.05.17.


Legtöbben szeretnénk hitelesek lenni a szakmánkban. Bármi is a foglalkozásunk, jó érzéssel tölt el, ha sikerélményünk van benne és mások elismerését is élvezhetjük.

Mitől lesz valaki szakmailag hiteles?

Szakmai hitelességElsősorban a szakmai készségek, avagy hard skillek fogják ezt meghatározni. Ha fogorvos vagyok, szeretnék minél fájdalommentesebben kezelni egy beteget, de ami ennél is fontosabb, szeretnék tartós javulást elérni az egészségügyi állapotában. Ha pék vagyok, szeretnék finom kenyereket sütni és minél több család finom vacsorájához pozitívan hozzájárulni. Ennek érdekében képzem magam és gyűjtöm a munkatapasztalatot, ami által egyre jobb szakemberré válhatok.


Aztán a megbízhatóság, tisztelet, bizalom és egyéb hasonló kifejezések is jelentős mértékben befolyásolják a hitelességemet. Ha a kenyér elkészül, de reggel 7 helyett délelőtt 11-re, akkor a reggeli enélkül fog megvalósulni. A család, aki erre vágyott, nagy valószínűséggel keresni fog másik pékséget. 


A fogászati beavatkozás nem egy kényelmi szolgáltatás, ezért a fogorvos személye is nagy hatással lesz az élményünkre. Pár évvel ezelőtt találkoztam a fogorvosommal és bár szakmailag nem tudom megítélni, hogy miben jobb mint más nagyon jó fogorvosok, de emberileg az biztos, hogy olyan hatást ért el nálam, amit azelőtt soha egyik kollégája sem. Van egy olyan közvetlensége, lazasága, empatikus kisugárzása, amitől megszűnik minden gyomorgörcsöm. Volt olyan időszak, amikor kifejezetten vártam, hogy kezdődjön a konzultáció. Ezek azok a soft/humán készségek, amik által nagyon elkötelezetté lehet tenni ügyfeleket, beosztottakat vagy akár stratégiai partnereket. Eszem ágában sincs máshoz járni!


Mi rombolhatja szakmai hitelességünket?

Számos példa van erre is az üzleti életben, sajnos. Talán az egyik, amivel legtöbbször találkoztam, az nem az volt, hogy valaki nem értett a szakmájához, hanem a teljesítés elmulasztása: a határidők betartásának, az eredmények elérésének vagy a kötelezettségvállalások teljesítésének folyamatos elmulasztása, ami csökkentette a bizalmat és a hitelességet. Sok minden állhat ennek a hátterében: túl sok mindent akarok csinálni, félek nemet mondani, gyenge erőforrás-menedzsment vagy projekt-menedzsment készségek, stb. A lényeg, hogy ahol a szavakat többszörösen nem követik cselekedetek, ott a hitelesség jelentős mértékben lecsökken.


De hasonló példa az is, amikor valaki eljut akár nagyon magas pozíciókba a fejlett soft skilleknek köszönhetően (pl. kommunikáció, tárgyalástechnika, self-branding, stb), de a szakmai, hard készségei utána nem érkeznek meg. Az a bizonyos “lufi” effektus. Ilyenkor csalódott lesz például egy beosztott, aki azt látja, hogy a vezetője az alapvető szakmai ismeretekkel sincs tisztában. 


Sok más tényezője is hozzájárulhat ehhez. A változáskezelés, a trendekkel való fejlődésnek is kulcsszerepe van ebben. Egy digitális világban nem opció, hogy “nem vagyok ilyen típus”, “én nem szeretem ezt a sok kütyűt”, stb. Sem szakmailag, sem emberileg nem leszek egy ponton túl hiteles, ha a 10-20 évvel ezelőtti stílusban végzem a munkám, akkor sem, ha abban vannak jó eredmények. Minden szakma fejlődik és a szakemberek is igyekeznek hozzáfejlődni ehhez. Ha én kilógok a sorból, nem tudok megújulni, nem leszek hiteles.


Hogyan fejlesszük szakmai hitelességünket?

Szakmai hitelességA szakmai hitelesség javításához olyan tevékenységek kombinációjára van szükség, amelyek célja a kompetenciának, megbízhatóságnak, integritásnak és hírnévnek javítása. Íme néhány stratégia:

  1. Élethosszig tartó tanulás: a folyamatos oktatások, képzések és készségfejlesztés segít, hogy naprakész maradj az iparági trendekkel és fejlődéssel. Az új ismeretek és szakértelem megszerzése a növekedés és a kompetencia iránti elkötelezettséget mutatja.
  2. Ígéretek betartása: jó minőségű munka, betartott határidők és elvárások felülmúlása. A megbízhatóság és a kiválóság növeli a hitelességet.
  3. Kapcsolatok ápolása: A bizalom, tisztelet és együttműködés alapján erős szakmai kapcsolatok alakulnak ki. A kapcsolatépítés, mentorálás és a visszajelzések kérése segíthet hitelessé válni a szakmai közösségekben.
  4. Hatékony kommunikáció: Világos és átlátható kommunikáció gyakorlása szóban és írásban egyaránt. Az interakció legyen tömör, konkrét és érzékeny.
  5. Tisztesség, értékek: a szakmai tevékenység során ha etikusan járunk el, hitelességet építünk a környezetünk szemében.  
  6. Alkalmazkodóképesség: rugalmasság a változó körülményekkel szemben. Az akadályok leküzdésében a találékonyság növeli a hitelességet.
  7. Professzionalitás: minden területen fontos, beleértve a megjelenést, a viselkedést és a másokkal való interakciót. A tiszteletteljes és udvarias viselkedés hozzájárul a pozitív hírnévhez és a hitelességhez.
  8. Vezetés: Légy kezdeményező, mutass elszámoltathatóságot és jó példát. A vezetői tulajdonságok bemutatása még informális szerepekben is növelheti a hitelességet és a befolyást.
  9. Pozitív online jelenlét: ápold professzionális online jelenlétedet a közösségi médiában, például olyan platformokon, mint a LinkedIn vagy a professzionális blogok. Osszd meg releváns meglátásaidat, eredményeidet és hozzájárulásaidat a szakterületedhez, hogy bemutassa szakértelmedet.
  10. Maradj hiteles: Légy hű önmagadhoz és értékeidhez. Az önazonosság bizalmat épít mások előtt, mivel ők valódinak és őszintének tekintenek téged.

Ezen tulajdonságok és viselkedési formák következetes bemutatásával növelheted szakmai hitelességedet, és magasabb pozícióba is helyezheted magad karriered során.


A hitelesség ott kezdődik, amikor az általad kimondott értékeket a saját életedben is mered követni.” Csernus Imre


Kovács E. Zsófia

Üzleti pszichológus


További cikkek olvashatók itt.

Szakmai hitelesség