Lágyan vagy keményen? avagy a hard és soft készségek fejlesztése

2024.05.10.


A technológia és ezzel párhuzamosan a piaci körülmények napról napra gyorsuló világában a cégeknek akkor van esélyük növekedni, ha a megfelelő készségekkel „vértezik fel” munkatársaikat. Az élvonalban maradás érdekében ugyanakkor egyre nehezebb tisztán látni, mely készségeket szükséges fejleszteni: a „kemény” (hard) vagy a „puha” (soft)készségeket?


A dilemma nem új keletű, mégis sok vállalkozás számára jelent kihívást. A hard skillek, mint a műszaki szakértelem és az iparág-specifikus tudás alapvető fontosságúak a feladatok végrehajtásához és az eredmények eléréséhez, a soft skillek, mint a kommunikáció, a vezetői készségek és az alkalmazkodóképesség ugyanilyen fontosak a csapatokon belüli együttműködés, az innováció, a változásokkal szembeni reziliencia és az elkötelezettség előmozdításához.

Az anyagi erőforrások hatékony felhasználása érdekében elemi jelentősége van annak, hogy kinek, mit, mikor és hogyan fejlesztünk. Mi segíthet eligazodni?


Mik a hard illetve soft skillek?

Első lépésként fontos tisztáznunk, hogy mit nevezünk hard skill-nek, és mik tartoznak a soft skill-ek csoportjába.

Hard skillHard skilleknek nevezzük az egzakt módon mérhető/igazolható képességeket, így pl. technológiai kompetenciákat, a szakmai végzettséget, a nyelvtudást, de tágabb értelemben a szakmai tudás is ide sorolható. Alapvetően azon kompetenciáink csoportja, amelyekre egy adott munkakör feladatainak és felelősségi körének ellátásához szükségünk van. 

Soft skills

A soft skillek az alapvető interperszonális képességeink, melyek a másokkal való együttműködést illetve kommunikációt segítik, és amelyek nagyon nehezen (vagy egyáltalán nem) mérhetők. A mesterséges intelligencia (AI) befolyásoló hatása okán egyre nagyobb jelentősége van ezen készségek fejlesztésének, hiszen ezeket – legalábbis egyelőre – nem tudja reprodukálni az AI. 


A legfontosabb hard és soft készségek 2024-ben 

Ahhoz, hogy a megfelelő témakörök fejlesztésére tudjunk fókuszálni, érdemes elsőként megvizsgálni, hogy 2024-ben melyek a leginkább szükséges készségek egy vállalat versenypiaci szerepének megőrzése érdekében. 

TOP3 hard skill:

  1. Adatelemzés és -értelmezés: Az egyre inkább adatvezérelt üzleti környezetben az adatok pontos elemzésének és értelmezésének képessége kulcsfontosságú a megalapozott döntéshozatal, a stratégiai tervezés és a teljesítményértékelés szempontjából.
  2. Digitális és technológiai jártasság: A különböző digitális eszközök, iparág-specifikus szoftverek és technológiák használatában való jártasság elengedhetetlen ahhoz, hogy versenyképesek és hatékonyak maradjunk. 
  3. Pénzügyi jártasság: A pénzügyi fogalmak, például a költségvetés, a pénzügyi beszámoló és az előrejelzés megértése egyre inkább elengedhetetlen a hatékony erőforrás-elosztáshoz, a pénzügyi irányításhoz és a szervezeten belüli stratégiai döntéshozatalhoz.

Személyre szabottságTOP3 soft skill:

  1. Kommunikációs készségek: A hatékony szóbeli és írásbeli kommunikáció segíthet kapcsolatokat építenünk, a gondolatainkat közvetíteni, a csapaton/cégen belüli együttműködést gördülékennyé tenni.  Kiemelt szerepet kap az aktív hallgatás, az asszertív kommunikáció és az empátia.
  2. Vezetői készségek: Vezetőként inspirálunk, motiválunk és befolyásolunk a közös célok elérése érdekében. Ehhez fejleszteni érdemes olyan témaköröket, mint a delegálás, a konfliktuskezelés vagy a döntéshozatal.
  3. Alkalmazkodóképesség és rugalmasság: A tartós sikerhez elengedhetetlen a változáshoz való alkalmazkodás, a kudarcokból való talpra állás, valamint a bizonytalan és dinamikus környezetben való boldogulás képessége. Ez magában foglalja a rezilienciát, a problémamegoldást és a pozitív hozzáállás fenntartását.

Az interneten megtalálható, emberi erőforrással foglalkozó tartalmak többsége kiemelt helyre sorol be több „kevert” készséget is, azaz azokat, amelyek mind hard, mind soft készségként fejleszthetők és alkalmazhatók. Ilyen pl. a stratégiai gondolkodás, amely magában foglalja az összetett helyzetek elemzésének képességét, a jövőbeli tendenciák előrejelzését és hosszú távú tervek kidolgozását a szervezeti célok elérése érdekében, ugyanakkor az analitikus „szigor” és a problémamegoldó képesség (melyek gyakran a hard készségekhez kapcsolódnak) mellett nagymértékben támaszkodik a kreativitásra, az intuícióra és az érzelmi intelligenciára is. (További cikk a témában itt)


A hard és soft skillek megértése egyszerűnek hangzik, mégis gyakran tapasztalok én magam is keveredést a témában. Egy példával élve: Ha pl. vállalkozóként asztalos vagyok, rendelkeznem kell egyrészről a szakmai tudással (hard skills), ugyanakkor kommunikálnom kell a megrendelőimmel, a beszállítóimmal, kezelnem kell tudni konfliktushelyzeteket, és az sem árt, ha kreativitás és innováció is jellemez (soft skills). 


A kétféle készségcsoport fejlesztése módszertanilag is eltérő tud lenni:

  • A hard skillek fejlesztése elsősorban tantermi tanulás, technikai tanfolyamok elvégzése vagy képesítések megszerzése révén érhető el leghatékonyabban
  • A soft skillek magabiztosabb alkalmazásához elsősorban a tapasztalati tanulás: tréningek, coaching/mentorálás vagy workshopok a leghatékonyabb módszerek akár csoportos, akár egyéni fejlesztés formájában.

Akár hard, akár soft skillről legyen szó, a fejlesztés hatékonyságának egyik legfontosabb kulcsa a személyre szabottság, vagyis az egyes készségek egyedi jellegének felismerése és a képzési módszerek ennek megfelelő kiigazítása.


A készségek a jövő fizetőeszközei.” – Klaus Schwab


Rozgonyi Anita

Szervezetfejlesztő


További cikkek olvashatók itt.

Hard és soft skillek