Sikertörténetek a siker mestereitől
2024.04.12.
A “siker” szó sokféle érzést kivált az emberekben. Van aki izgalomba jön tőle és pezsegni kezd a vére, van aki csillámpornak, pénzszagú negatív szónak tekinti. Ettől függetlenül mindannyian erre vágyunk – jelentse ez azt, hogy a paradicsom, amit elültetek, jó termést hozzon, vagy egy nemzetközi cégcsoport létrehozása, amit mindenki ismer és anyagi biztonságot jelent sokak számára.
Kik a siker mesterei?
Olyan személyek, akik már alkottak valami olyat, ami sokakat tud inspirálni. Ami sokakra hatással volt. Ami valami értéket teremtett a világban. Számos területen elérhetők ilyen nevek és sikersztorik és ezek megismerése tud olyan érzést kelteni, hogy „talán egy nap majd nekem is sikerül”.
A siker mesterei az üzleti világban
Mi most egy olyan világba kalauzoljuk az olvasót, ahol az üzleti siker nem csak a számokról és a nyereségről szól – hanem az emberekről, a pszichológiáról és a minőségi kapcsolatok fontosságáról. Az Üzlet és Pszichológia ebben látja a siker kulcsát, de lássuk, hogy mennyire vált ez be a “nagyoknak”.
A siker mesterei 4 történeten keresztül
Nézzük meg közelebbről 4 vállalat történetét, akiknek nemcsak az üzleti érzéke kimagasló, de az emberi kapcsolatok művészetéhez is értenek. Ezek a cégek bebizonyították, hogy ha a munkavállalókat helyezik előtérbe, akkor az biztosan sikerrel jár. Tanuljunk hát együtt az üzleti pszichológia és a kapcsolatépítés mestereitől!
- Google: A Szilícium-völgy “pszichológusai”
A Google nem csak egy keresőmotor, hanem a pszichológiai működés mestere is. A kreativitást, az együttműködést és az innovációt értékelő munkahelyi kultúrával a Google tudja, hogy az elégedett munkavállalók jelentik a siker kulcsát. A kreativitás ösztönzésére kialakított színes irodahelyiségeiktől a híres „20%-os idő” irányelvig, amely a csapatokat szenvedélyes projektek megvalósítására ösztönzi, a Google tisztában van azzal, hogy ha az emberek úgy érzik, hogy megbecsülik és támogatják őket, akkor nagyobb valószínűséggel fognak kimagaslóan teljesíteni. A pozitív pszichológia alapelveinek kihasználásával a Google olyan munkahelyet hozott létre, ahol az emberek az elsők, és ebből fakadóan minden nap úttörő ötletek születnek.
- Zappos: Ahol az ügyfélszolgálat egy műalkotás
A Zapposnál nem csak cipőket árulnak – felejthetetlen vásárlói élményeket teremtenek. Legendás ügyfélszolgálati képviselőiktől kezdve, akik mindent megtesznek azért, hogy örömet szerezzenek az ügyfeleknek, egészen a családiasnak tűnő vállalati kultúra megteremtése iránti elkötelezettségükig, a Zappos tudja, hogy a boldog ügyfelek jelentik a siker alapját. Az érzelmi intelligencia és az empátia elveinek alkalmazásával a Zappos hűséges vásárlói bázist épített ki, amely folyamatosan visszatér.
- Southwest Airlines: Repülés érzelmi intelligenciával
A repülés stresszes lehet, de a Southwest Airlines tudja, hogyan változtassa a repülést nevetéssel és bajtársiassággal teli utazássá. Az érzelmi intelligencia mesterei tudják, hogyan lehet egy jól időzített viccel feldobni a hangulatot, ezáltal pedig a Southwest olyan repülési élményt teremtett, amihez hasonló nincs máshol. A kommunikáció, az empátia és a csapatmunka előtérbe helyezésével a Southwest olyan kultúrát épített ki, amelyben az alkalmazottak értékesnek, az utasok pedig a család részének érzik magukat.
- Prezi: Előadások, amelyek a mélyebb szintű kapcsolódást segítik
Felejtsd el az unalmas PowerPoint diákat – a Prezi tudja, hogyan ragadja meg a szíveket és a gondolatokat olyan prezentációkkal, amelyek történetet mesélnek el és érzelmeket váltanak ki. A történetmesélés, a pszichológia és a vizuális kommunikáció elveinek kihasználásával a Prezi forradalmasította a prezentációkkal kapcsolatos gondolkodásunkat. A különböző funkciókkal, interaktív elemekkel, a Prezi olyan prezentációkat készít, amelyek lekötik, inspirálják a hallgatóságot és mélyebb szintű kapcsolódást eredményeznek.
Az üzleti élet rohanó világában könnyű beleragadni a számokba, és megfeledkezni a mögöttük álló emberekről. De ez a 4 vállalat emlékeztet bennünket arra, hogy a siker nem csak a profitról szól – hanem az emberekről, a pszichológiáról és a minőségi kapcsolatok kiépítéséről is.
A Google munkahelyi kultúrájától a Zappos legendás ügyfélszolgálatáig, a Southwest repülés közbeni barátságosságától a Prezi lebilincselő prezentációiig ezek a cégek megmutatják nekünk a siker mesterein keresztül, hogy ha az embereket helyezzük előtérbe, akkor az biztosan sikerrel jár.
Tehát amikor legközelebb belekezdesz egy projektbe, gondold végig, hogy milyen a Te pszichológiai lábnyomod a munkavégzés közben. Hogyan hatsz a munkatársaidra? Ez mit vált ki bennük? Az összhatás pedig katalizátora vagy akadályozója lesz-e a projekt eredményességének?
“Nem lehet úgy élni, hogy ne valljunk kudarcot valamiben, kivéve, ha olyan óvatosan élünk, mintha nem is élnénk, ez esetben viszont máris megbuktunk.” Joanne Kathleen Rowling
Kovács E. Zsófia
Üzleti pszichológus
További cikkek olvashatók itt.